9. Teamwork Kiota, een uitdaging met succes! - Reisverslag uit Thika, Kenia van Yvette Boltze - WaarBenJij.nu 9. Teamwork Kiota, een uitdaging met succes! - Reisverslag uit Thika, Kenia van Yvette Boltze - WaarBenJij.nu

9. Teamwork Kiota, een uitdaging met succes!

Door: Yvette Boltze

Blijf op de hoogte en volg Yvette

11 September 2014 | Kenia, Thika

14 april
Vandaag redelijk opgestaan en om 13.00u naar Kiota gegaan. Daar waren 2 Belgische studenten die pedagogiek deden en bij ons een kijkje kwamen nemen. Ze willen later nog een dagje meedraaien. Ze waren erg enthousiast over Kiota, wat natuurlijk weer leuk is om te horen!
Hierna ben ik naar Thika Town gegaan om wat spulletjes voor ons huisje te kopen, zoals gereedschap en waar ik nog het vrijwilligersschema ging uitprinten. In het internetcafé waar ik zat, kwam ik James tegen nog uit de tijd van het vorige weeshuis. Ik had altijd in mijn achterhoofd dat ik dacht dat hij mijn mobieltje afgelopen september had gestolen in Nairobi doordat ik 'm kwijt was na onze afscheidsomhelzing. Dit was het moment om dat bij hem te checken en dus vertelde ik het gewoon. Hij reageerde dat hij dat echt niet was geweest en was verbaasd dat ik het dacht. Maar ja... ze kunnen alles zeggen, maar ik nam aan dat hij het echt niet had gedaan. Klaar.
Het ging helemaal niet goed met het printen daar, dus dat kostte me nog zeker 30-40 minuten. Inmiddels was het al sluitingstijd, maar ze deden hun best om het te printen. Uiteindelijk... pfff Naar Kiota!
Om 19.00u was ik weer in Kiota waarbij Shawn naar me toesnelde en zijn excuses aanbood, omdat hij niet had gevraagd hoe het met me ging. Ja, minpuntje, mr. Manager! :-)
Ik heb niet veel meer gegeten dan een beetje brood en ik ging om 21.30u met Wilson naar huis.
Het was een beetje lastige dag, omdat ik me nog niet echt lekker voelde, maar goed, ik ben 'm aardig doorgekomen!

15 april
Ongelooooooooooflijk vast geslapen! Ik schrok ervan toen Wilson me wakker kwam maken.
Wilson belde me later dat hij naar Watoto Wenye Nguvu ging met Kennedy, Mbugua, Ndunda en James en vroeg of ik mee wilde. Dat vond ik nou eens een leuk gebaar van hem! Hij doet meestal wat hij wil, maar nu we wat 'losser' van elkaar staan, wordt het allemaal gelijkwaardiger lijkt het wel. Leuk! Om 11.00u zou de taxi bij Kiota zijn, maar dat ging ik niet meer redden. Dus de taxi kwam met Wilson naar mij. En waarachtig op de tijd dat hij zei dat we zouden gaan! Ik vond de taxi niet echt tof rijden. Niet echt veilig, maar we zijn goed aangekomen en het kostte 1800ksh! Veel! Maar het klopte blijkbaar wel. Het was inmiddels al 12.00u en de bedoeling van deze dag was een dag om broers en zussen te ontmoeten die in andere weeshuizen wonen. Dus Elizabeth had gebeld naar Kiota toen de kinderen er om 10.00u nog niet waren... Tja... Och, ja volgende keer beter!
Het warme middageten stond al klaar en ik had met iedereen die ik daar ken weer een praatje gemaakt. Helaas veel te kort met Elizabeth, maar ja, ook dat weer een volgende keer! Best fijn als je alles relativeert, had ik door. Bevalt me wel...
Wat opviel was dat Kennedy en Mbugua echt terug wilde naar Kiota. Ze vinden het dus moeilijk om aansluiting te vinden bij de andere kinderen en ook niet met hun zussen. Zo zie je maar hoe de familiebanden erg ver uit elkaar getrokken zijn. Het is erg belangrijk dat die juist worden aangetrokken en daar zijn we ook mee bezig.
Om 15.00u zijn we terug gegaan met de matatu en hebben we wat bij Levincas gegeten en gedronken. Mbugua was erg grappig druk en brak zowat de hele tent af. Hij was blijkbaar erg in zijn sas!
We zijn met de tuktuk naar Kiota teruggegaan. Da's natuurlijk ook een hele belevenis voor die kids! En ook ik blijf het leuk vinden! :-)
Toen we om 18.30u in Kiota waren, moest daar natuurlijk nog gegeten worden, maar wij hoefden niets meer. Er volgde na het eten een leuke verkleedpartij en daarna zijn we naar huis gegaan.
Bij thuiskomst had Pweki (de kat) gepoept en geplast op de aardappels onder het aanrecht in de keuken. Tja, die kat moeten we nog wat manieren leren, maar dat komt wel goed! hahaha

16 april
Aaaaaah, heerlijk! Mijn haar gewassen! Pannetje op het vuur, water opwarmen, een teiltje gooien in de douche, koud water erbij , mok met het water vullen, over je hoofd gooien, shampootje en wassen maar! Het water wat ik uitspoel is altijd zo heerlijk bruin. Niet van het water uit de kraan, maar van al het stof en zand van de onverharde wegen! Eén met de natuur! :-)

Tegen 10.30u was ik in Kiota. De bedoeling was om eerst met Julia te praten over haar werk, want dat zit niet helemaal lekker. We wilden erachter komen wat er aan de hand was, Daarna zou ik met Shawn naar mijn huisje gaan om de administratie bij te werken. Maar dat liep helemaal anders...
Het gesprek met Julia was heel moeilijk, maar uiteindelijk brak er wel iets in haar waardoor ze wat meer vertelde. Het is niet alleen Julia, het gaat om de groep. Wat speelt er onderhuids? Klagen kunnen we allemaal, maar nu het echt tegen elkaar uitspreken...
Dus we besloten om diezelfde dag nog een spoedvergadering in te lassen met allemaal. Eerst lunchen en daarna beginnen. Ik ging naar de supermarkt om wat lekkers te gaan halen aan frisdrank en koekjes en ging nadenken over een plan. Dit is emotie en daar moet je goed mee omgaan. Pfff, voor zo'n uitdaging had ik nog niet eerder gestaan. Ik haalde de cursussen die in mijn hoofd zaten erbij hoe je met groepsprocessen omgaat en schreef het een en ander op.
Na het eten zette ik wat bankjes boven op de meidenkamer en 2 stoelen. Er is helaas nergens anders ruimte in het huis waar we fatsoenlijk kunnen praten. We gingen met z'n allen naar boven en de spanning was natuurlijk te snijden. Man, man, wat was dit een mooie uitdaging! Er is geopend met "Er is hier onderling een probleem en de bedoeling is dat we dit met elkaar gaan oplossen, zodat jullie aan het eind van de dag positiever tegenover elkaar staan en weer met meer plezier in het werk staan! Laten we beginnen met uit te spreken wat jullie dwars zit."............ Stilte....
"Ok, maakt niet uit, dit is precies wat er aan de hand is. Er wordt niets tegen elkaar gezegd." Vervolgens gooide ik gewoon een voorbeeld in de groep, nouououououooou, er werd al gauw in het Swahili gesproken, geruziet van alles tegen elkaar gezegd. En ik dacht "Yes!" eindelijk wordt het eruit gegooid! Dit heeft ongeveer een 3 kwartier gekost en vervolgens werd het vanzelf weer wat rustiger. Shawn weet natuurlijk vanuit zijn opleiding ook wel het een en ander op te pakken en stelde voor om nu over te gaan om positieve dingen over elkaar te vertellen. En dat gebeurde. Over allemaal. De sfeer werd gezelliger en gezelliger, er werd gelachen en het zag er steeds beter uit. Daarna stelde Shawn voor om excuses aan te bieden aan elkaar. Ook allemaal. Ook Shawn, ook ik. Hahaha, ik had er verder niets mee te maken, dus ik maakte een geintje van mijn excuses bij iedereen. Ondertussen werd er wat gedronken en koekjes gegeten en merkte ik dat we deze bijeekomst met succes konden afronden.
Uiteindelijk hebben we nog wat aandachtspunten met elkaar opgeschreven als soort van Kiota-regels voor volwassenen en hebben we afsloten met een groepshug! Het was echt leuk, leerzaam en opbouwend!

Aangezien we morgen gingen zwemmen, lieten de vrouwen weten dat ze ook meewilden, maar geen zwempak hadden. Jaja, zie hier 2 big mamas en 1 middelmaatje. Nou, dat wordt leuk! Kom op, maak je klaar om naar de stad te gaan! Het was inmiddels al tegen 19.00u, maar de grote supermarkten waren nog open tot 21-22u. Nou, nou, nou, hilariteit ten top! Je mag geen zwemkleding passen, maar ook niet ruilen.... Ok.... dus ze trokken het een beetje over hun kleding heen en ik foto's maken! Maar dat mocht ook weer niet van het personeel! "Ok, one more, ok?"' Dus hop, nog een foto gemaakt! hahahah
Vervolgens wilden ze ook nog wel bh's. Ok, dan, prima. Nog meer hilariteit! weer een foto! hahahah! Terwijl die 3 meiden met elkaar bezig waren om iets leuks uit te zoeken, ben ik nog wat beddengoed gaan kopen voor de vrijwilligers die in mijn huisje zouden slapen. We zijn in totaal 2 uur gebleven, maar wel geslaagd! Dus morgen echt met z'n alleen zwemmen!
Hierna ook nog wat in Levincas gegeten en gedronken en om 22.30u met de tuktuk terug naar Kiota.
Oh, wat was dit een geweldige dag! Ik voelde me goed! Emotioneel, lichamelijk helemaal in balans! Een topdag!

Thuis met Wilson nog een film tot 1.00u gekeken en in slaap gevallen terugdenkende aan deze mooie dag!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvette

Hoi! Hartstikke leuk dat je er weer bent! Met jou wil ik graag mijn reisverhalen delen, dus lees ze! En schroom niet om iets terug te schrijven. En mocht je me iets privé willen vertellen, mail me dan: yvettekuh@yahoo.com Als je geld wil doneren ten tijde van mijn aanwezigheid in Kenia voor het nieuwe weeshuis, dan kan dat op rekeningnummer: 46.04.05.527 t.n.v. Y.C. Boltze te 's-Hertogenbosch Wanneer ik er niet ben, kan dat via onze Stichting Kumbatio Nederland. Zie www.kumbatio.org! Tuonane! Yvette

Actief sinds 05 Okt. 2009
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 172254

Voorgaande reizen:

28 Maart 2014 - 28 April 2014

Heerlijk weer naar mijn 'thuis', Kiota in Kenia!

02 September 2013 - 02 Oktober 2013

Voor de 7de keer naar mijn andere leven, Kenia!

01 Januari 2013 - 31 Januari 2013

Nieuwe mijlpaal: Karibu Kiota!

07 Juni 2012 - 04 Juli 2012

Eindelijk ook ontspannen binnen Kenia?

10 December 2011 - 10 Januari 2012

Meer ontdekkingsavonturen in Kenia

10 Mei 2011 - 04 Juni 2011

CRC & Kumbatio... de uitdaging!

21 Mei 2010 - 18 Juni 2010

Yvetteke en het weerzien van CRC en 'mijn' Masai

14 November 2009 - 12 December 2009

Weeshuis Thika en andere avonturen

Landen bezocht: