8. Bubbles, Masai-zanger en ziek.... - Reisverslag uit Thika, Kenia van Yvette Boltze - WaarBenJij.nu 8. Bubbles, Masai-zanger en ziek.... - Reisverslag uit Thika, Kenia van Yvette Boltze - WaarBenJij.nu

8. Bubbles, Masai-zanger en ziek....

Door: Yvette

Blijf op de hoogte en volg Yvette

24 Augustus 2014 | Kenia, Thika

10 april 2014

Ik ben de dag begonnen met naar Thika Town te gaan. Hier ben ik eerst naar de fietsenzaak gegaan waar het onderhandelen natuurlijk weer begon. Ze hebben in elk geval een gratis nieuwe binnenband gegeven, maar verder niets. De standaard hebben ze weer een beetje rechtgezet. Ik ben de dynamo ergens anders gaan kopen.
Verder nog even wat kattenvoer, veters, koekjes en brood. Wat is kattenvoer hier duur! Zeker 2x zo duur dan in Nederland! Maar ja, wie wil er dan ook een kat in huis? hahahah

We zijn om 13.30u naar Bubbles gegaan. Dit is een zwembad. Ik had nooit gedacht dat ik ooit in Kenia zou gaan zwemmen, omdat mijn idee daarover toch heel anders was. Ik dacht dat het water niet te vertrouwen zou zijn, maar dat is toch een verkeerd beeld! Het is net zoals in Nederland. Grasveld er omheen, schoon water, een terrasje waar je kan eten en drinken, prima gewoon! En ook nog dichtbij Kiota! Steeds verder van de stad af en dan ga je echt een prachtig landschap in! Huisje bouwen? hahaha
En jeetje, Shawn kan zwemmen! Wat zeg ik? Hij duikt gewoon zoals het moet het water in, waardoor ik dacht dat hij met andere vrijwilligers ook gedoken had, maar: "No, no, this is my first time!" Hij had de zwembroek van David geleend en hij voelde zich echt als een vis in het water!
Ook Sharon B kon aardig zwemmen en was als enige van de kinderen in het diepe. Gewoon zelf geleerd!
Ik ging rond een uur of 17.00u wat eten en drinken bestellen voor alle kinderen en onszelf en kwam in de bar twee Engelsmannen tegen waarmee ik even een praatje maakte. Ze woonden al zo goed als hun hele leven in Kenia en hadden de boerderij van hun familie overgenomen. Ze hadden een koffieplantage. Wel leuk om te gaan kijken natuurlijk, maar helaas geen tijd!

Ik liep weer terug en na een half uurtje hadden we allemaal mandazi, friet, worstjes en drinken. Lekker even makkelijk.
Rond 18.30u gingen we weer met de matatu die we besteld hadden naar huis. Ik had echter nog niet betaald. Hm... wat te doen... :-) "Oh, Yvette, those English people paid for us!" Ja, shit, had dat nou eerder gezegd, want nu heb ik ze niet meer kunnen bedanken. Nou, komt vast wel weer.

Tegen 19.00u waren we weer thuis en hebben we nog een video gekeken. Het was een heerlijk dagje!

11 april
Ha! Eerst Yvette-tijd! Lekker 2 uur voor mezelf gepakt: haren gewassen, wat dus betekent een pan met water op het vuur zetten, daarna in een teiltje met water gooien en weer koud water erbij doen en dan met een bekertje het water over je hoofd gieten en wassen maar! Nog een beetje opgeruimd en dan de dag beginnen. Vandaag was een bijzondere dag: ik had afgesproken met Daniel Toninio, een bekend Masai-zanger. Ik was al 2 jaar vriendjes met hem op Facebook, maar nu maar een keer in levende lijve ontmoeten.
Hij belde om 11.00u dat hij over 1,5 uur in Thika kon zijn bij Blue Post. Oeh, dat was al snel, want ik wilde eerst nog iets met de kinderen doen voor de sponsoren. Nou, ja gauw naar Kiota daar nog wat met de kinderen gedaan en dan wachten op Boni de tuktuk-man.
Ik moet zeggen dat ik het wel spannend vond om Daniel te ontmoeten. Weet ik veel wat voor een gozer het is, misschien wel hartstikke saai! Nou, ja, dan weten we dat ook weer.
Natuurlijk was ik later dan afgesproken, maar ik pas me graag aan aan de cultuur :-) Daniel zat al aan een tafeltje buiten in het gras bij de prachtige bruine watervallen hahahahaha. Hij zag er anders uit dan op de foto's. We gaven elkaar een hand en een Keniaanse omhelzing en begonnen wat te kletsen. Hij had veel te vertellen op allerlei gebied: privé, muziek, Kenia. Was dus gelukkig gezellig!
We zijn tot 16.00u in Blue Post geweest onder het genot van wat eten en drinken. Daarna zijn we met zijn auto naar Kiota gegaan en vervolgens naar ons huisje.
Wilson kwam even later binnen en hij heeft met Wilson over mij gesproken in het licht van zijn leven. Was wel heel leuk om te zien. Dat klikte meteen die twee als Masai. We hebben nog wat gekletst en foto's gemaakt waarna hij weer gegaan is. Het was erg gezellig en hij heeft voorgesteld mij een keer zijn Masai-land te laten zien: Amboseli. Dit ligt vlakbij de Kilimanjaro. Prachtig uitzicht natuurlijk! Maar dat zien we dan wel!

Inmiddels was Evalyn in ons huisje. Zij is de ex-vriendin van Joe, de tuinjongen van CRC toendertijd. David heeft contact met haar en ze kwam een keertje langs. Nu dus. Ze zag er goed uit en heeft geen contact meer met Joe sinds een paar maanden.
Rond 19.30u zijn we toch nog naar Kiota gegaan en hebben Evalyn op de matatu met David gezet. David kwam dan later naar Kiota. Het was eigenlijk wel een beetje laat, maar ja, ik vind het altijd leuk om naar Kiota te gaan. Ik heb een hele tijd met Florence gesproken en daarna zijn we om 23.00u terug naar huis gegaan waar ik met David nog een film heb gekeken. Ik was eeeeeeeeerrug moe! Tot nu toe bijna iedere dag....

12 april
De volgende ochtend bij David en Wilson op de kamer wat gekletst. Altijd weer gezellig! Wilson is gaan werken en David is ook gaan werken. Hij werd een paar dagen geleden aangesproken door wat timmerlui. Zij dachten dat David Timmerman was, omdat hij met een zaag, een hamer en wat spijkers en later ook hout langs was gelopen. Dit had hij nodig om een kast te maken voor in ons huisje. Dat mocht hij van mij doen, ipv een kast kopen. Ze hebben hem toen gevraagd om mee te helpen tegen geld. Dat heeft David toen aangenomen! Hahaha, zo kan je ook aan werk komen!

Ik was weer lekker alleen thuis en de kippen liepen alweer in de keuken. Jaja, welkom in mijn huisje! Als de achterdeur openstaat, wandelen de kippen van de buren naar binnen. Lekker dichtbij de natuur! hahahah
Er liepen ook nog aardig wat mieren weer over het aanrecht, maar dat is een kwestie van steeds weer goed afwassen en schoonhouden.
Ik ging naar Kiota, maar al snel weer terug naar huis. Ik voelde me zwak, misselijk, moe en ik had ook nog om 13.00u met Noortje afgesproken. "Hé, ze stuurt een berichtje", zag ik en ik las het. Of ik anderhalf uur later kon komen. Yes, natuurlijk! Nu lekker slapen!

Ik ging om 14.30u naar Thika Town naar Yummyz,een nieuw, vrij modern restaurant. We hebben daar wat gegeten en gedronken en uitgebreid gekletst.
Om 17.30u ben ik nog gauw even naar Mathai supermarkt gegaan om wat DVD"s voor de kinderen te kopen (à 1 euro) en toen naar Kiota.
Ik gaf de DVD's aan de kinderen en ze waren erg blij. Ik ging zitten en ik voelde me toch ziek worden.... Ik liep naar Wilson en zei dat ik echt naar huis wilde. Daarna naar Shawn en ik heb de kinderen niet eens echt begroet, behalve een "Bye, I go home" en weg was ik...
David mee, Wilson mee en naar huis. Pffff, dat ging niet goed. Ik heb die avond en nacht 4x overgegeven met diarree erbij. De electriciteit viel ook nog eens uit... En zo ben je werkelijk 50 jaar terug in de tijd... Misschien wel 80 jaar inmiddels...
Wat een ellende... Maar niet onbekend in mijn leventje... Gelukkig is Wilson altijd weer heel zorgzaam. Het is ook echt een schat!

13 april
Tja, het zit allemaal tussen de oren... Van alles en nog wat en daardoor dus veel moe... met dit als resultaat. Ik ben de hele dag thuis gebleven. Het vreemde was dat ik niet eens veel kon slapen. Dat was nieuw voor mij. Was ik dan zo gestressed van van alles en nog wat dat ik niet eens meer kon slapen, ook al werd ik er ziek van? Hm... dat zou niet goed zijn... Toch voelde ik me 's avonds weer gelukkig een beetje beter.
Meer heb ik niet over deze dag te zeggen...


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvette

Hoi! Hartstikke leuk dat je er weer bent! Met jou wil ik graag mijn reisverhalen delen, dus lees ze! En schroom niet om iets terug te schrijven. En mocht je me iets privé willen vertellen, mail me dan: yvettekuh@yahoo.com Als je geld wil doneren ten tijde van mijn aanwezigheid in Kenia voor het nieuwe weeshuis, dan kan dat op rekeningnummer: 46.04.05.527 t.n.v. Y.C. Boltze te 's-Hertogenbosch Wanneer ik er niet ben, kan dat via onze Stichting Kumbatio Nederland. Zie www.kumbatio.org! Tuonane! Yvette

Actief sinds 05 Okt. 2009
Verslag gelezen: 446
Totaal aantal bezoekers 172282

Voorgaande reizen:

28 Maart 2014 - 28 April 2014

Heerlijk weer naar mijn 'thuis', Kiota in Kenia!

02 September 2013 - 02 Oktober 2013

Voor de 7de keer naar mijn andere leven, Kenia!

01 Januari 2013 - 31 Januari 2013

Nieuwe mijlpaal: Karibu Kiota!

07 Juni 2012 - 04 Juli 2012

Eindelijk ook ontspannen binnen Kenia?

10 December 2011 - 10 Januari 2012

Meer ontdekkingsavonturen in Kenia

10 Mei 2011 - 04 Juni 2011

CRC & Kumbatio... de uitdaging!

21 Mei 2010 - 18 Juni 2010

Yvetteke en het weerzien van CRC en 'mijn' Masai

14 November 2009 - 12 December 2009

Weeshuis Thika en andere avonturen

Landen bezocht: