15. Nairobi-Masai Market, shoppen Thika - Reisverslag uit Thika, Kenia van Yvette Boltze - WaarBenJij.nu 15. Nairobi-Masai Market, shoppen Thika - Reisverslag uit Thika, Kenia van Yvette Boltze - WaarBenJij.nu

15. Nairobi-Masai Market, shoppen Thika

Door: Yvette

Blijf op de hoogte en volg Yvette

25 Maart 2014 | Kenia, Thika

29 september 2013

Deze ochtend stond David om 9.00u voor de deur. Hij kwam van school en had last van zijn maag. Hij wilde naar de dokter en dat was in een ziekenhuisje zo'n 3 uur verderop in een stad buiten Thika.

Nick, ik en Wilson hadden vandaag ons dagje staan voor de Masai Market in Nairobi. Wat vorige week niet door kon gaan door de aanslag, moest vandaag dan wel door gaan. Ik gaf David wat geld mee van zijn sponsoren en Wilson en ik zijn rond 10.00u naar Kiota gegaan. Daar werden wat kinderen geschoren door Bosco en Shawn.
Nick was ook bijna klaar voor vertrek, en zijn we rond 11.00u naar Nairobi gegaan. Na met de matatu van Kiota naar Thika Town (waar ik naast iemand zat met een kip in een plastic tas! hahahah) te zijn gegaan om van daaruit naar Nairobi te gaan, kwamen we er rond 12.00u aan. Nick en ik zochten ons ontdekte westers uitziende café-restaurant "Delhi" op om weer een heerlijke Latte Machiatto en Cappuccino te drinken. We hebben wat rond moeten zoeken, maar wel gevonden! Volgens mij op de Tom Mboya street, maar weet het niet meer zeker. We hebben alledrie genoten van de heerlijke grote mokken en we hebben ook nog wat gegeten. Ik had wel zin in een chocolate chip cookie. Die kreeg ik... maar... ik kon 'm met geen mogelijkheid doorbijten. Ik vroeg de keuken of ze er kleine stukjes van wilde maken... Nou.... daar moest wat keukengerei aan te pas komen om er kleine stukjes van te kunnen maken! Met de achterkant van een groot mes werd het 'cookie' te lijf gegaan!!! En ik had dat met mijn tanden moeten doen??? Jeetje, laat dat kunstgebit nog maar even wachten, hoor! Ik heb de stukjes koek in een servetje gedaan en meegenomen om misschien bij echte honger op te sabbelen... Heel bijzonder... Keniaans deeg, denk ik!

Om 13.00u zijn we met de tuktuk naar de Masai Markt gegaan. Daar waar we eerst dachten dat het was, was het niet op dat moment. De markt had zich weer verplaatst naar een andere plek. De tuktuk wist nog wel een plek waar het mogelijk zou kunnen zijn en jawel! Gevonden! Binnen de hekken van een aardig groot terrein stonden vele verkopers met hun sieraden, schalen, schilderijen, stenen beeldjes, houten beeldjes, kleding, leren slippers, rubberen slippers, kraaltjes, leren tassen, rieten tassen, masai doeken, kikoi doeken enzovoort, enzovoort... Het handelen kan beginnen! Ik had wat spullen te kopen voor mensen in Nederland en voor Kumbatio en natuurlijk mijzelf. Altijd weer een gedoe, omdat iedereen zijn waar wil verkopen en iedereen jou als prooi ziet. Dan ga je een strategie bedenken met z'n drieën en hop op pad! We hebben tot 18.00u onderhandeld en gekocht!! Maar we zijn tevreden! Missie geslaagd!

Shawn had nog gezegd dat we in Nairobi naar het Java House moesten gaan. Dat was niet zomaar gevonden. Het werd al donker en Nick vroeg aan wat meiden waar hij iedere keer met souplesse op afstapte om de weg te vragen. Een meisje (25 jaar?) nam ons mee naar de grote bussen die ons dan onderweg zou afzetten bij het Java House. Het zou ongeveer 20 minuten rijden zijn. Ik begon me een beetje zorgen te maken over de tijd en de gevaren die dan op de loer liggen, maar ja, we waren met z'n drieën. Dus we stapten de bus met enige twijfel in...
Na ongeveer 15 minuten moesten we er weer uit en gingen we ergens een straat in waar het Java House was. We konden hier lekker eten en drinken. Inderdaad een prima restaurant! Groot, westers, een beetje Amerikaans. Helemaal goed. We hebben heerlijk gegeten en gedronken en gingen rond 20.30u weer verder. Nu op zoek naar de juiste matatu naar Thika. Het was pikdonker en dat straatje waar we doorheen moesten lopen, voelde niet bepaald veilig. Maar het werd wel als 'veilig' genoemd. Daar ging ik dan maar vanuit.
We kwamen uit op de drukke straat waar we wachten op een matatu terug naar Nairobi centrum en zoekende naar Mfanganostreet. Gelukkig vonden we deze erg snel en konden we om 21.30u terug naar Thika waar we veilig aan zijn gekomen! Wilson en ik zijn niet meer naar Kiota gegaan, maar meteen naar huis.

30 september
We hebben tot een uur of 11.30u van alles in huis gedaan. Het was voor mij de enerlaatste dag. Nick ging morgenavond al naar huis. Ik ben met Wilson en David naar Thika Town gegaan en ben daar naar de cyber gegaan om naar de sponsoren van David te schrijven waar ik anderhalf uur mee ben bezig geweest! Het duurde even voordat we een fatsoenlijke computer hadden gevonden... pfffff...
Daarna zijn we naar een schoolwinkel gegaan waar ik 2 boeken in het Swahili gekocht heb. Ik wilde inmiddels toch eens proberen een leesboek te lezen in het Swahili een beetje afgestemd op 4 jaar studie...
We liepen op een gegeven moment richting Tusky's en kwamen bij het Keniaans tassen en shirts winkeltje waar ik een leuke sisaltas zag. Toen ik buiten stond te kijken, kwam Nick er ineens aan! Hij kwam net uit Levincas waar zijn vriendinnetje was (naast dit winkeltje). Hij ging eerst even met ons mee het winkeltje in en zag dat Wilson heel graag een leren portemonnee wilde. Ik was niet echt van plan dit voor hem te kopen, want hij is denk ik wel genoeg door mij verwend. Daarop besloot Nick de portemonnee te kopen. Zo liepen we met mijn sisaltas en de portemonnee naar buiten waar Wilson en David stonden te wachten. Wilson was dolblij! "Thank you, thank you!"

Nick is nog even bij Levincas naar binnen gegaan om tegen Ann te zeggen dat hij weg was en daarna zijn we bij Tusky's wat met z'n vieren wat gaan eten. Clare (dochter Elizabeth) was daar ook. Was wel leuk om haar nog even te zien en mee te kletsen. Het gaat goed met haar en haar vervangen heup gelukkig. Ze heeft een zware ziekte waarbij de botten steeds makkelijker breken...

We zijn naar huis gegaan en Nick ging voor de eerste keer mee. Thuis was eindelijk de electricien, want het licht in onze slaapkamer deed het al zeker 2 weken niet!!! We lieten ze hun gang gaan en ik was blij dat er eindelijk wat gebeurde, want dat heeft natuurlijk wel even geduurd. Maar ja, this is Africa! Nadat het gerepareerd werd, had Wilson nog Engelse les. Nick en ik zijn maar alvast naar Kiota gegaan en ik merkte dat ik ook een beetje verkouden werd, maar gelukkig niet heel erg. Wilson is na de Engelse les naar Kiota gekomen waar we de avond als normaal hebben doorgebracht: eten, met de kinderen vermaakt, nieuws gekeken met Shawn, Florence en Wilson en toen naar huis. Oh en om Florence te bedanken voor haar goede zorgen, kreeg ze van Nick nog een flesje parfum! Lief!

Morgen de laatste dag van Nick en overmorgen is het die van mij! :-(

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvette

Hoi! Hartstikke leuk dat je er weer bent! Met jou wil ik graag mijn reisverhalen delen, dus lees ze! En schroom niet om iets terug te schrijven. En mocht je me iets privé willen vertellen, mail me dan: yvettekuh@yahoo.com Als je geld wil doneren ten tijde van mijn aanwezigheid in Kenia voor het nieuwe weeshuis, dan kan dat op rekeningnummer: 46.04.05.527 t.n.v. Y.C. Boltze te 's-Hertogenbosch Wanneer ik er niet ben, kan dat via onze Stichting Kumbatio Nederland. Zie www.kumbatio.org! Tuonane! Yvette

Actief sinds 05 Okt. 2009
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 172466

Voorgaande reizen:

28 Maart 2014 - 28 April 2014

Heerlijk weer naar mijn 'thuis', Kiota in Kenia!

02 September 2013 - 02 Oktober 2013

Voor de 7de keer naar mijn andere leven, Kenia!

01 Januari 2013 - 31 Januari 2013

Nieuwe mijlpaal: Karibu Kiota!

07 Juni 2012 - 04 Juli 2012

Eindelijk ook ontspannen binnen Kenia?

10 December 2011 - 10 Januari 2012

Meer ontdekkingsavonturen in Kenia

10 Mei 2011 - 04 Juni 2011

CRC & Kumbatio... de uitdaging!

21 Mei 2010 - 18 Juni 2010

Yvetteke en het weerzien van CRC en 'mijn' Masai

14 November 2009 - 12 December 2009

Weeshuis Thika en andere avonturen

Landen bezocht: