Reisverslag 10: Laatste dag....... - Reisverslag uit Thika, Kenia van Yvette Boltze - WaarBenJij.nu Reisverslag 10: Laatste dag....... - Reisverslag uit Thika, Kenia van Yvette Boltze - WaarBenJij.nu

Reisverslag 10: Laatste dag.......

Door: Yvette!

Blijf op de hoogte en volg Yvette

12 December 2009 | Kenia, Thika

Echt megaklote, om het zo maar gewoon even recht voor z'n raap te zeggen. Het zit erop! Het afscheid zal me erg zwaar gaan vallen met de kinderen en het personeel. Het liefste ren ik gewoon weg....

Gisteren heb ik gezorgd voor een maaltijd voor 50 man: frites (nee, natuurlijk niet de friet zoals wij het even halen bij de snackbar, maar een kilo of 15 aardappen schillen, snijden en bakken) 10 levende kippen gehaald bij de achterburen die op het weeshuis geslacht zijn door een bewaker (de kinderen vonden het helemaal geweldig!) en wortels. We hebben zo'n 5 uur gekookt!!! Het werd heel erg gewaardeerd en de kinderen hebben er ook echt van genoten.

Verder Nelson nog even gezien die me meldde dat hij had gehoopt dat ik langer blijf. Ik sta goed in het boekje bij Nelson wat natuurlijk wel positief is voor mijn verdere inzet rondom CRC. Natuurlijk heb ik heus wel door dat hij ziet dat ik erg veel gedaan heb voor het weeshuis en dat hij dus het geld niet heeft hoeven uitgeven. Maar goed. We zien het wel hoe het verder allemaal loopt.

Ik wilde ook graag met de hele staf op stap. Dus we zijn met z'n 7en op stap geweest. Ik, Koen en 5 stafleden. Op stap is dan ook echt op stap. Je kan je er vast niets bij voorstellen, maar we gaan dan naar een echte bar met dansvloer waar moderne popmuziek wordt gedraaid en bier wordt gedronken. En dan gewoon met z'n 7en in de taxi!!! Met z'n 6en op de achterbank en eentje voorin! Dan rij je ook nog langs de politie die verder niets doen. Althans blijkbaar hadden ze even niets gezien, anders waren we mogelijk toch wel in de problemen gekomen en dat was uitgelopen op betalen door mij en Koen. Maar goed, het ging goed.

We hebben de hele avond staan dansen tot 2.45u in de nacht!! Dus dat was wel een gezellig afscheid! Ik heb een erg leuke laatste dag gehad!

Vandaag nog wat kleine dingetjes gedaan en nu heb ik nog 5 uur om in te pakken, foto's uit te delen een beetje met de kinderen te spelen, mijn gekochte tuinstoelen beschrijven (deze heb ik een paar dagen geleden gekocht voor Anton, Lucas, Joe en Fidelis, omdat zij op hun terrein helemaal geen stoelen hebben. De stoelen zijn vervoerd op het dak van de matatu!) en dan gaan......... Ach ja, ik laat eerst thuis maar eens alles bezinken. Ze hebben al erg vaak gevraagd of ik over een paar maanden terugkom. We zullen zien. Nu denk ik: "Natuurlijk!! Ik wil nog zoveel doen en zien hier!" Maar eerst maar eens even alles verwerken wat ik allemaal heb meegemaakt.

Oeps, de Masai People bellen weer. Nou, ik bel ze dadelijk wel even voor de laatste keer terug... Alles voor de laatste keer. Net voor de eerste en de laatste keer met een tuk-tuk meegeweest. Da's ook een erg grappig vervoermiddel. Vast wel bekend toch?
(Goh, Mariette, dat was wel even toepasselijk trouwens dat liedje van Marco B.! Schot in de roos!)

Nou, ik stop ermee. Het enige wat ik nog even wil opschrijven is een aparte pagina met Wist-je-datjes en dan ben ik weg....

Iedereen in elk geval hartstikke bedankt voor de berichtjes op deze site of in mijn mailbox! En mocht je enthousiast zijn geworden over Afrika, bedenk je dan een ding wel heel goed van tevoren: je bent in HUN land en niet in die van jou! Probeer ze dus geen westerse waarden en normen op te leggen en zeker geen tempo op te leggen zoals wij dat hier gewend zijn, maar verdiep je in hun gedachtenwereld en in hun manier van leven. Dat is de enige manier om er echt van te genieten. En genoten heb ik!!! Dat moge duidelijk zijn! Een Westerling die zich niet in deze wereld kan verplaatsen overleeft het gewoon niet en zal zeker in conflict komen met de mensen om zich heen, maar ook met zichzelf. Hoe meer luxe, hygiene, etiquette en protocol je van jezelf en de ander vereist, hoe kleiner de kans is dat Kenia jouw land is.
Ik heb groots respect voor hoe zij hun leven overleven hier. Geld is letterlijk ver te zoeken. Een leuke weergave daarvan was iemand die met een t-shirt rondliep met de volgende woorden:
I'm broke again, I even can't pay attention!........


Tot heel snel!

Dikke kus, knuffel, liefs,
Yvette!













  • 12 December 2009 - 20:09

    Ad:

    Wateen bijzondere ervaring heb jij opgedaan. Fijn dat je dit hebt mogen meemaken en dat jij de habden uit de mouwen hebt kunnen steken.
    Leuk dat jij zo'n "jongensdroom" hebt mogen beleven. Verder lijkt mij 15 kg aardappelen schillen en snijden te doen, maar was hett niet spannend om die levende kippen te transformeren in hapklaar en smakelijk stukje vlees?

    Ik hoor het wel.

    Goede reis terug

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvette

Hoi! Hartstikke leuk dat je er weer bent! Met jou wil ik graag mijn reisverhalen delen, dus lees ze! En schroom niet om iets terug te schrijven. En mocht je me iets privé willen vertellen, mail me dan: yvettekuh@yahoo.com Als je geld wil doneren ten tijde van mijn aanwezigheid in Kenia voor het nieuwe weeshuis, dan kan dat op rekeningnummer: 46.04.05.527 t.n.v. Y.C. Boltze te 's-Hertogenbosch Wanneer ik er niet ben, kan dat via onze Stichting Kumbatio Nederland. Zie www.kumbatio.org! Tuonane! Yvette

Actief sinds 05 Okt. 2009
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 172502

Voorgaande reizen:

28 Maart 2014 - 28 April 2014

Heerlijk weer naar mijn 'thuis', Kiota in Kenia!

02 September 2013 - 02 Oktober 2013

Voor de 7de keer naar mijn andere leven, Kenia!

01 Januari 2013 - 31 Januari 2013

Nieuwe mijlpaal: Karibu Kiota!

07 Juni 2012 - 04 Juli 2012

Eindelijk ook ontspannen binnen Kenia?

10 December 2011 - 10 Januari 2012

Meer ontdekkingsavonturen in Kenia

10 Mei 2011 - 04 Juni 2011

CRC & Kumbatio... de uitdaging!

21 Mei 2010 - 18 Juni 2010

Yvetteke en het weerzien van CRC en 'mijn' Masai

14 November 2009 - 12 December 2009

Weeshuis Thika en andere avonturen

Landen bezocht: