10. Wings of Support, intensieve tuinbouw, massage - Reisverslag uit Thika, Kenia van Yvette Boltze - WaarBenJij.nu 10. Wings of Support, intensieve tuinbouw, massage - Reisverslag uit Thika, Kenia van Yvette Boltze - WaarBenJij.nu

10. Wings of Support, intensieve tuinbouw, massage

Blijf op de hoogte en volg Yvette

24 Januari 2014 | Kenia, Thika

De gewone dagen zijn weer begonnen. We zijn om 7.30u opgestaan, want er is werk aan de winkel! De vakantie was leuk, maar nu weer aan de slag! Om 8.30u gaat Wilson naa Kiota, terwijl ik nog ga wassen en opruimen. Vandaag heb ik met Marnix afgesproken om samen met Shawn aan tafel te gaan zitten met Wings of Support. We hadden voor Cravers Hotel afgesproken waar Marnix ons op kwam pikken en reden van daaruit naar Hotel Safari op de weg naar Nairobi. Ik wist niet met wat voor mensen ik te maken zou krijgen aan tafel, maar dat was heerlijk relaxed! Het hotel was echt zo'n duur mzungu-hotel, maar als je je dan even wil relaxen door te sporten en te zwemmen dan moet je hier zijn!
We zaten met 2 personeelsleden van de KLM aan tafel, lekker in luchtige zomerkleding met z'n allen, slippers aan en dan over elkaars organisatie praten om elkaar te helpen en te bekijken in hoeverre Wings of Support ons weer kon helpen. We kregen veel kritische vragen waar ik wel van houdt, omdat je dat aan het nadenken zet. Shawn werd flink 'onder handen' genomen, maar hij leek er heel ontspannen op te reageren. Het was een erg nuttige en informatief gesprek op vele fronten waar je als stichting voor een weeshuis in Kenia mee te maken krijgt. We zijn goed bezig!!
Om 14.00u zijn we met Marnix in Java House gaan eten op dezelfde weg. Heerlijke latte machiatto gedronken en een heerlijke westerse/amerikaanse maaltijd! Het was erg gezellig en rond 15.45u waren we weer terug in Kiota. Ik ben nog een reisverslag gaan schrijven met wat foto's erbij, maar toen ik tegen 17.00u naar het internetcafé wilde gaan, was deze gesloten! "There's some problem. They will fix it tomorrow!" Ja, ja, dat kennen we inmiddels wel. Dit internetcafé zal dus voorlopig wel dicht blijven. Balen, want het is op 5 minuten loopafstand van Kiota!
Ik heb in Kiota zelf wat geprobeerd met de computer van Shawn die hij dan via zijn mobiel laat internetten. Het was wel wat, maar niet veel... Ach, ja hier vinden we wel weer iets op.

De rest van de avond verliep zo z'n gangetje. Het was vanavond de jongenskusavond. Mathu wilde heeeeeel veel kusjes. Hij bleef maar vragen. Wat een schatje! hahahaha
Hierna zijn we weerde ICC-zaak op televisie gaan bekijken. De eerste getuigen waren er vandaag, maar ze lieten er niet veel van zien helaas en we zijn om 21.30u naar huis gegaan.

De volgende dag (18 september) zijn we weer om 7.30u opgestaan en is Wilson naar zijn werk gegaan. Ik heb wat gewerkt in huis en ben toen in Thika Town op zoek gegaan naar verschillende internetcafeetjes, maar het wilde vandaag gewoon niet. Grrrrrrr! Ik baalde steeds meer! Shawn en Nick kwamen ook naar Thika Town en ik vertelde Shawn dat ik toch echt een dongel/modem wilde voor mijn notebook om fatsoenlijk mijn reisverslagen op internet te zetten. We zijn naar Orange gegaan om daar een dongel te kopen. Voor 2000ksh had ik een dongel en dan nog voor 1500ksh 2 gB aan data. Eindelijk, eindelijk, eindelijk, nu zou het toch goed mogen komen. Geen gedoe meer!

Vandaag stond op het programma om naar G-Biack te gaan, een tuinbouwbedrijfje wat advies geeft op het gebied van intensieve tuinbouw. We willen namelijk van ons stukje land voor Kiota een goeie moestuin aanleggen die zowel zorgt voor de groenten van Kiota als voor de verkoop van groenten voor extra inkomsten. We gingen eerst bij het karretje voor Leen's Supermarkt een cappuccino en latte machiatto halen. Lekker verse melk! Daar kwamen we onze taxichauffeur tegen, Kamau. Even lekker kletsen, wat drinken en gaan!
G-Biack ligt vlakbij het vorige weeshuis in Muguga. Heel gek om daar weer te zijn... Shawn was heel nieuwsgierig hoe het er daar uitzag en we zouden na kennis gemaakt te hebben met dit bedrijf even langs gaan.

We legden uit wat voor informatie we nodig hebben en kregen als reactie: "Then you're on the right address!" Ze gaven ons een rondleiding langs de verschillende gewassen. Even later kwam de oprichter/eigenaar van G-Biack en legde ons verschillende dingen uit over de groei van een gewas. Erg leuk! Mijn agrarische achtergrond qua opleiding werd weer helemaal aangewakkerd!
We zijn er 2 uur geweest en maakten meteen een afspraak om ze morgen ons stukje land te laten zien en de mogelijkheden. Dat is nog eens snel! De eigenaar bood ons aan om met hem en zijn vrouw terug te rijden naar Thika Town. Dat werd dus geen kijkje meer nemen in het oude weeshuis. Volgende keer dan maar!
Aangekomen in Thika Town zijn Shawn, ik en Nick wat gaan eten en drinken in Levincas. Nick die had erg veel behoefte aan een massage en liep een salon binnen waar je dat kon laten doen. Geweldig: één uur massage voor 1000ksh! Hahaha, heerlijk toch! Shawn wist niet wat hij meemaakte toen hij zag dat Nick serieus was. De massagekamer was boven de salon/kapper en bestond uit niet meer dan een hele enge, wankelige dunne houten vloer, een massagetafel, een stoel en een tafeltje. Nou, ik durfde echt niet overal te staan, want het leek erop dat je zo door de vloer zakte!"Don't be scared", zei de masseuse. Maar laat mij nu maar even op mijn Nederlandse gevoel vertrouwen, dacht ik, en was uiterst voorzichtig. Nick deed zijn shirt uit en vroeg of hij zijn broek aan of uit moest doen. "It's better to take it off", zei de masseuse. Nick draaide zijn hand er niet voor om en trok zijn broek uit, waarop Shawn direct reageerde: "Oh, my friend.... you're serious!" We lagen in een deuk, omdat Shawn echt niet wist wat hij meemaakte. Hij zou absoluut geen massage willen, want hij vond dat te intiem en wilde dat aan zijn degene overlaten die zijn vrouw zou zijn. Hij kon het niet geloven dat je je liet masseren door iemand die geen relatie met je heeft. hahahahaha. Het was hilariteit ten top. Gelukkig kon Shawn er ook wel om lachen. Dat was iedere keer het leuke, elk van ons deed waar hij zin in had en dat werd gerespecteerd, maar door ongeloof van elkaars gedachten/behoeften werd er zoveel gelachen!! Echt leuk!!

We lieten Nick achter en Shawn en ik zijn naar Coconut Grill gegaan waar we wat hebben gedronken en waar we de krant hebben gelezen die ik kocht in Tusky's. Altijd weer over de ICC. Heel boeiend om het daar met Shawn over te hebben!

We zijn met de tuktuk van Boni naar Kiota gegaan rond 19.00u en hebben de avond zoals normaal doorgebracht. Wilson heeft de hele dag gewoon zijn ding gedaan. Maar ja, ik had besloten gewoon mijn ding te doen en me helemaal op mezelf te richten. En dat gaat goed!.....
Thuis met Wilson nog wel even een filmpje gekeken en toen gaan slapen.

En jawel, de volgende dag was G-Biack er met 2 mensen: de eigenaar met een werknemer. Ik, Shawn, Florence, Paul (G-Biack) en de werknemer hebben van 10.30u tot 13.00u gesproken over het soort groenten, hoe te planten, wat hebben ze nodig, welk kleinvee willen we er nog bij, mest en kosten. Zo'n leuk en nuttig gesprek!!!! Ik had er een heel goed gevoel bij! En wat weet Florence veel van landbouw!!!! Tjee, wat een mooi mens! Dat vond ik al, maar nu kreeg ik nog meer respect voor haar!! Ja, dit nieuwe project gaat slagen!!! Echt gaaf!!
Ik ben de rest van de dag in Kiota gebleven voor het bespreken en verwerken van de roosterwijziging, nadat we met alle werkers aan tafel hadden gezeten om tot overeenstemming te komen. Ik heb nog wat administratie gedaan, mail gestuurd met mijn nieuwe dongel en verder niets bijzonders deze dag. Maar wel een hele goeie dag!
We gingen om 21.00u naar huis, hebben daar nog Cast Away gekeken, maar het eind was wat te ingewikkeld voor Wilson, dus die viel in slaap. Ik heb het wel nog afgekeken.

Weer even genoeg voor dit verslag!

Tuonane! -x-

• 25 Januari 2014 - 08:15

Jannie:

boeiend leven heb je toch, je maakt er echt iets van, keep it up!