Ter afsluiting: Wist je dat.... - Reisverslag uit Thika, Kenia van Yvette Boltze - WaarBenJij.nu Ter afsluiting: Wist je dat.... - Reisverslag uit Thika, Kenia van Yvette Boltze - WaarBenJij.nu

Ter afsluiting: Wist je dat....

Door: Yvette!

Blijf op de hoogte en volg Yvette

12 December 2009 | Kenia, Thika

Wist je dat:
- iedereen hier mobieltjes heeft, zelfs de Masai?
- 4 uur internetten 1,60euro kost?
- ik nog nooit zo vaak mijn handen heb gewassen?
- het stikt van de mobiele telefoniewinkels?
- 1 brood 30 cent kost?
- 1 liter benzine 65 cent kost?
- een bierje 80 cent kost?
- koffie 25 cent kost?
- thee 10 cent kost?
- frisdrank 25 cent kost?
- de koeien vreselijk mager zijn?
- de koeien ongeveer 1-2 liter melk geven per dag tegenover 25 liter in Nederland?
- de kinderen op je afvliegen als ze je zien lopen?
- How are you, het meest gezegd wordt en dat de reactie tegelijkertijd 'fine' is?
- ze wel een wasmachine in het weeshuis hebben, maar dat die minder goed was dan een handwas?
- dat ze hier nog steeds met handkarren rondlopen? (Gespierde mannen!)
- dat zelfs de Keniaan zegt dat je beter van straat kan zijn als het donker is (ik heb overigens niets meegemaakt op dat gebied)?
- dat de boda-boda (vervoerfiets) afstamt van het feit dat er gefietst werd van grens naar grens (border to border)?
- ze 23 mensen in de matatu stoppen, terwijl er maar stoelen zijn voor 14 mensen?
- de kinderen gewoon naar huis worden gestuurd vanaf school om de gekste redenen? (bezoek van personeel van andere school bijvoorbeeld)
- de electriciteit regelmatig uitvalt?
- een Keniaan meerdere vrouwen kan hebben (verschilt per stam)
- dat in de noordoostelijke provincie 98% van de vrouwen is besneden?
- ze hier warme kleding dragen met muts ook al is het 25-30 graden?
- de vrouwen veel zwaar werk verrichten?
- ze onderweg gewoon in de matatu springen, soms op het dak zitten of gewoon buiten het deurtje hangen?
- dat ze een plankje leggen tussen 2 stoelen om een extra zitplaats te scheppen?
- er geen plattegrond van Thika te krijgen is?
- dat het huis van een vrouw in een bepaalde sloppenwijk afgebrand wordt, omdat ze geen zoon heeft gebaard?
- dat kinderen die niet bruin/zwart geboren worden onder de albino's vallen en moeten worden gedood of zelfs opgegeten? (en dat gebeurt niet in de bush-bush, maar gewoon bij mensen met gewone huizen!)
- wc papier in een kroeg of restaurant buiten de wc hangt of gewoon in de kroeg om vanaf daar een stuk eraf te scheuren?
- stoepen hier zo goed als niet bestaan?
- de meeste wegen niet geasfalteerd zijn?
- verkopers bij de matatu's je contstant benaderen?
- er gevochten wordt om 10Ksh?
- de kinderen helemaal gek zijn op beesten een beetje te mishandelen en insekten gewoon helemaal te ontleden?
- Fidelis (kok), Anton en Lucas (bewaker) met z'n 3-en in een hutje wonen met 1,5 matras, dat ze geen douche en wc hebben?
- grote dingen die je koopt in Thika Town of ergens anders gewoon op het dak van de matatu of bus worden gebonden?
- wc's vaak niet meer dan een gat zijn?
- de sloppenwijken erg gevaarlijk zijn om te betreden als blanke (helaas ben ik er daarom ook niet geweest deze keer)
- je met z'n 3en op een brommer kan gaan zitten als vervoermiddel?
- het geloof hier heel belangrijk is?
- ik best een huisje hier wil kopen voor 10.000euro?
- bijna alle vrouwen een pruik of ingevlochten haren hebben?
- het hier stikt van de Bata-schoenenwinkels?
- er ontzettend veel met behulp van projecten is opgezet en dat je dat ziet, omdat het er overal op staat?
- kinderen heel primitief met beestjes omgaan, zoals vleugels uittrekken of een konijn en kip ruw vastpakken bij oren of poten?
- dat je vaste telefoons alleen ziet op straat die staan op een plankje in hele kleine hokjes met iemand erin die dan met je afrekent?
- dat het stikt van de schoenpoetsers?
- de kinderen mijn haar erg interessant vonden en er niet vanaf konden blijven?
- wassen op de hand prima gaat?
- koken op houtvuur gezellig is?
- geiten en koeien overal staan en met een van hun poten staan vastgebonden?
- ik me nooit bedreigd heb gevoeld?
........
........
- ik weer terugga met de kennis die ik nu heb opgedaan?..........!

TOT ZOVER!

• 12 December 2009 - 11:38

Mariëtte:

Wist je dat:
    - Je familie, vrienden, collega's, bekenden en buren heel blij zijn dat je straks weer thuis bent?
    - Spinner en Woepie je heel erg gemist hebben?
    - dat het dit weekend misschien gaat sneeuwen?

Houdoe!!!!