Reisverslag 7: Sterilisatie, Kilimambogo, klussen - Reisverslag uit Thika, Kenia van Yvette Boltze - WaarBenJij.nu Reisverslag 7: Sterilisatie, Kilimambogo, klussen - Reisverslag uit Thika, Kenia van Yvette Boltze - WaarBenJij.nu

Reisverslag 7: Sterilisatie, Kilimambogo, klussen

Door: Yvette!

Blijf op de hoogte en volg Yvette

03 December 2009 | Kenia, Thika

Hallo allemaal weer!

Ik zal jullie een iets uitgebreider verslag geven van de sterilisatie...

Er zijn hier dus veel kleine projectjes op allerlei gebied, zoals kinderen een leuke dag geven met een bepaald programma, voedselprogramma's en medische programma's. Nu is er een stichting genaamd KOP die gaat over de sloppenwijken. Ikzelf ben nog niet in de sloppenwijken geweest, omdat ik ervoor gewaarschuwd wordt dat niet zomaar te doen. De kloof tussen armoede en rijkdom is dan natuurlijk op z'n grootst en dus is de honger naar eten (mooie zinspeling...), drinken en andere basisbehoeften daar erg sterk.
Wat ik wel ben gaan doen is gaan kijken hoe vrouwen hier gesteriliseerd worden. De mannnen willen geen 'knip' erin laten zetten, omdat ze dan natuurlijk niet meer 'manwaardig' zijn en dus moeten de vrouwen het laten doen. Dit allemaal vanuit het oogpunt van 'family planning'.Gezinnen in een sloppenwijk met 7,8 en meer kinderen zijn heel normaal, maar zeker niet bevorderlijk voor de algehele toestand. Ze worden ook voorgelicht over condooms om HIV/AIDS tegen te gaan. Het steriliseren gebeurt hier gewoon in de stad boven de winkels in een zogenaamde 'kliniek'. De vrouwen zitten buiten op het balkon om te wachten op de chirurg. Ik heb daar een paar foto's gemaaakt en ik heb geprobeerd met die vrouwen een gesprek aan te gaan over hun levenswijze op het gebied van huwelijk en sex. Ook vroeg de doktersassistent of ik ze even wilde voorlichten over condooms. Yeah, right!... Wat moet ik zeggen? Ik besloot toch voor ze te gaan zitten en ik begon gewoon wat vragen te stellen over condooms. Ze weten het heel goed waar het voor is, hoe ze gebruikt moeten worden en waar ze ze moeten halen. Dus ik was gauw klaar. Maar wel leuk om te doen!
Heel Kenia valt onder bepaalde stammen, zo heb je de Kikuyu die het grootste is. Het is de bedoeling dat 1 man en 1 vrouw getrouwd zijn, maar de man kan heel stiekem met veel meer vrouwen trouwen. Het is wel in het algemeen zo dat wanneer de vrouw het te weten komt ze wegloopt.
De sterilisatie is elke maandag om 10.00u. Nou ja, 10.00u..... De chirurg kwam gewoon om 14.30u binnenkakken!!! En die vrouwen zitten daar op het balkonnetje te wachten en wat te kletsen. Toen de chirurg er was, gaat het aan de lopende band aan de gang. Er zouden 10 vrouwen gesteriliseerd worden. Per vrouw kost het 10 minuten tijd. We mochten de operatie dus gewoon bijwonen! Ook werden we gevraagd om te assisteren met het uitdelen van paracetamol in zakjes, het ophalen van de volgende patient, het brengen van de vrouwen naar de 'recovery'kamer en ik moest zelfs tijdens de operatie de chirurg wat operatiemateriaal aanreiken, terwijl die vrouw daar lekker bijlag!!! Ik moest echt af en toe zo lachen! Ik heb de hele boel gefilmd, maar helaas kan ik niets laten zien vanwege de bijzonder trage verbinding hier. Na twee operaties vond ik het wel prima! Het was in elk geval een hele ervaring, kan ik wel zeggen. Maar het rare is dat je dit soort praktijken heel 'normaal' gaat vinden, omdat je nu eenmaal in dat wereldje zit. Je past je gewoon heel snel aan... tenminste dat heb ik.

Zondag ben ik verder met de meiden naar Kilimambogo geweest, een nationaal park op zo'n 10 km afstand. Ik zou zelf moeten betalen en de meiden hadden van Nelson 200Ksh p.p. gekregen (1,60E) Dus hop lekker in de matatu met de meiden en een paar jongens die ze ergens van kenden naar Kililmambogo. Eenmaal in het dorpje aangekomen moesten we nog zo'n 15 minuten lopen, maar onderweg stopte er een legerjeep die ons met z'n allen in liet stappen, gelukkig! Supergaaf trouwens!!
Toen we bij de ingang kwamen, werd er mij gevraagd door de ranger wat ik hier in Kenia deed. Ik zag dat er 3 prijzen waren voor de bezoekers van dit park. Ik vroeg wat de verschillen waren. De eerste prijs was voor toeristen, de tweede voor mensen die langer dan 6 maanden hier woonden en de derde voor de echte inwoners. Dus bij deze bedacht ik me dus mooi dat ik hier 7 maanden al zat. Toen ze vroeg om mijn ID, zei ik dat ik die thuis had liggen. Ze geloofde me op een of andere manier wel en dus ging ik voor iemand door die al 7 maanden in Kenia woont. Even later werd mij gevraagd om 1500Ksh extra te betalen, omdat er een ranger meemoet de berg op. Er zitten hier namelijk buffalo's en hij beschermt je dan met zijn geweer. Hm... voor de eerste keer moest ik even nadenken over mijn geld. Uiteindelijk heb ik het wel gedaan, anders waren de meiden natuurlijk ook erg teleurgesteld en ik had ook niets gezien van dit park. Eindelijk na een half uur overleggen konden we eindelijk gaan. Jezus, wat viel dat tegen!!! Het was een behoorlijk steile berg en de meiden hadden betere conditie dan ik!! Ik schaamde me kapot, maar ik kon echt niet sneller en ik moest regelmatig stoppen. Wat een oud mokkeltje ben ik, he? HAHAHA
Uiteindelijk zijn we wel mooi 9 km omhoog en 9 km omlaag gelopen!! O, zo! Goed, he!
Toen we beneden waren, stond er geen legerjeep meer klaar, dus moesten we teruglopen naar het dorp. Shit! WEER lopen!!! Een ding staat duidelijk vast: wij westerlingen doen echt heeeeeel erg weinig aan beweging, want er wordt hier wat afgelopen! En allemaal op onverharde wegen.
Ik was enorm blij toen we bij CRC waren! Wat was ik kapot, zeg!!! Maar het was wel leuk en de meiden hebben het ook erg leuk gehad.

Maandag ben ik me gaan inzetten om te gaan klussen aan CRC samen met Anton (officieel dus de bewaker, maar daar moet je je dus echt niets bij voorstellen) De douche van de jongens was namelijk kapot. Het kraantje lekte en daarnaast was de deurklink en slot van mijn kamer kapot. Jippie! Lekker klussen dus! Ik ben samen met Anton naar Thika Town gegaan om wat stukjes leiding en gereedschap te kopen. Daarna moesten we de hele muur openbreken, omdat loodgieters van Kenia volgens mij ook maar wat doen. De kraan zat namlijk IN de muur, net als de hele leiding. Dus alles moest eruit. Daarna weer met cement alles dichtmaken. Ook heb ik een paar kranen gekocht, omdat 3 kraantjes van wasbakken het niet deden. Dus ik heb me met de kraantjes bezig gehouden en Anton met de douche. Ik heb me er wel behoorlijk mee bemoeid (iets wat ze in Kenia natuurlijk van een vrouw helemaal niet verwachten, maar wat hier gelukkig ook erg wordt gewaardeerd), omdat ik vond dat ze het niet handig aanpakten. Ik stelde voor om de leiding niet meer terug in de muur te plaatsen maar buiten de muur, zodat je de muur nooit meer opnieuw hoeft open te breken. Vonden ze een goed idee. Maar toen ze eerst de leiding wilden plaatsen en daarna pas het gaat dichtmaken, kon ik het niet meer aanzien... Ik ben maar druk met mijn kraantjes aan de gang gegaan en mijn deur. Toen ik weer eens een kijkje ging maken bij de douche hoe Anton het gat dichtmaakte, zag ik hem cement tegen de muur kwakken, over de leiding heen. Ik vroeg hem nog: "Don't you think now it would have been easier to do that first?", maar ja, het interesseert ze allemaal niet zo, dus hij moest erom lachen. Ach, ja, weet je, het gat is dicht, de kraan werkt (weliswaar lekkend...) en de kinderen kunnen weer douchen. Dus probleem is opgelost. Hakuna matata!

Gisteren is Anne weggegaan, terug naar Nederland. Erg lastig zo'n moment. Stevige knuffels en tranen... Dat vind ik toch niet makkelijk om te zien en ik weet zeker dat het mij ook niet makkelijk af zal gaan....
Tegelijkertijd met het vertrek van Anne is er een nieuwe vrijwilliger gekomen: Koen. Hem had ik al eerder gezien bij de informatiemiddag.
Gisteravond heb ik voorgesteld om bier te kopen en een kampvuur te maken. Dus gisteravond was het met de staf errrrrrug gezellig!!

Nou, dat was het weer. Morgen ga ik met Anton naar Mount Kenya en zondag ga ik met Fidelis naar 14 Falls. Hij woont in Kilimambogo, waar hij maar eens per maand thuiskomt en daar zijn deze watervallen die hij me graag wil laten zien. Ook wil hij mij zijn huis(je) laten zien. Dat wil ik zeker ook, want zoals ik al eerder zei: ik wil weten hoe ze leven!

Verder knuffel ik veel met de kleine kinderen die lekker aan je hangen. Niet dat het altijd uitkomt en dat vertel ik ze dan ook, maar het is wel erg leuk! Zo ben ik gistermiddag met het jongste meisje (3 jaar) op mijn buik ik slaap gevallen op de betonnen bank. Maar het was heerlijk! Ook daar zijn natuurlijk foto's van.

Ik heb nog heel veel plannen, moet ik zeggen, maar de tijd gaat zo snel voorbij... :-(

Ik moet nu weer gaan om te klussen!

Dus tot maandag waarschijnlijk pas weer!!

Kwaheri!
Kus,
Yvette










  • 03 December 2009 - 13:17

    Babette:

    He Yvetteke,

    Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Tenminste dat maak ik wel op uit je verslagen van de laatste tijd. Die zijn een stuk positiever dan in het begin! Geniet, meisje en tot snel weer in het regenachtige Holland!

    Babette

  • 04 December 2009 - 16:15

    Dirk:

    Er komt niets van in dat je je baan bij de centrale opzegt, hoor!!! We missen je hier ook al. Volgens mij kan je een boek gaan schrijven van je verslagen, geweldig. Ik probeer het me iedere keer helemaal voor te stellen hoe het daar is... maar ja, dan draai ik me om en zie ik Marcel zitten :-(

  • 04 December 2009 - 20:31

    Teddy:

    Wie zijn die meiden waar je het over hebt en waar komen ze vandaan en wat doen ze daar?
    Heb jij je al aangepast aan de plaatselijke kleding? Dat zullen ze zeker appreciëren!
    Wat heb je in het park gezien? Wilde dieren? Je moet wel oppassen met de manipulaties aangaande de duur van je verblijf aldaar.

    Kwaheri!

    paps

  • 05 December 2009 - 12:48

    Michiel En Alice:

    He duizendpoot,

    Fijn om te lezen dat je het allemaal onder controle hebt en dat je er ook van geniet van wat er gebeurt. Het zijn stuk voor stuk bijzondere dingen die je mee maakt.
    Geniet nog maar even van het niet westerse leven.

  • 06 December 2009 - 13:24

    Brigitte:

    Hey Yvetje, waarom blijf je gewoon niet langer?? Er is genoeg te doen en prachtig toch die (in westerse ogen) eenvoud. Veel plezier bij Mt Kenia! kus

  • 06 December 2009 - 21:13

    Berend:

    Jeetje, Yvette. Ik heb vorige week al een keer geprobeerd om je verslagen te lezen, maar ze zijn echt lang... Ik vind het wel schitterend om te lezen omdat je je verhaal prachtig beschrijft en ik me al helemaal in Kenia waan. Ook heftige dingen, maar vooral indrukwekkende dingen. Schitterende ervaring en zoals ik je eerder gezegd heb, ben ik jaloers op je!!! Een ervaring om nooit te vergeten. Blijft genieten en haal er uit wat er in zit!
    Hou je taai en geniet!
    Berend

  • 07 December 2009 - 18:08

    Mama:

    lieve meid, Nog even en je tijd zit erop . Jammer ,maar vooral voor de kinders die echt genoten hebben van jou. IK wacht op je laatste verslag ,denk ik , Hoe was het bij lord baden powell? Net zo iets als destijds bij het graf vanDe Gaulle ?
    Liefs mama

  • 08 December 2009 - 21:04

    Teddy:

    Wat bedoel je met "ik ben terug over 4 dagen"?

    Terug waarvandaan?
    Het is nu 8-12-09,je had dus op 7-12-09 weer op je post moeten zijn. Waaruit bestaat je werk eigenlijk en wie betaalt dat?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvette

Hoi! Hartstikke leuk dat je er weer bent! Met jou wil ik graag mijn reisverhalen delen, dus lees ze! En schroom niet om iets terug te schrijven. En mocht je me iets privé willen vertellen, mail me dan: yvettekuh@yahoo.com Als je geld wil doneren ten tijde van mijn aanwezigheid in Kenia voor het nieuwe weeshuis, dan kan dat op rekeningnummer: 46.04.05.527 t.n.v. Y.C. Boltze te 's-Hertogenbosch Wanneer ik er niet ben, kan dat via onze Stichting Kumbatio Nederland. Zie www.kumbatio.org! Tuonane! Yvette

Actief sinds 05 Okt. 2009
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 172243

Voorgaande reizen:

28 Maart 2014 - 28 April 2014

Heerlijk weer naar mijn 'thuis', Kiota in Kenia!

02 September 2013 - 02 Oktober 2013

Voor de 7de keer naar mijn andere leven, Kenia!

01 Januari 2013 - 31 Januari 2013

Nieuwe mijlpaal: Karibu Kiota!

07 Juni 2012 - 04 Juli 2012

Eindelijk ook ontspannen binnen Kenia?

10 December 2011 - 10 Januari 2012

Meer ontdekkingsavonturen in Kenia

10 Mei 2011 - 04 Juni 2011

CRC & Kumbatio... de uitdaging!

21 Mei 2010 - 18 Juni 2010

Yvetteke en het weerzien van CRC en 'mijn' Masai

14 November 2009 - 12 December 2009

Weeshuis Thika en andere avonturen

Landen bezocht: